عنوان مقاله:بررسی سناریوی آتش سوزی در تونل های جاده ای، مقایسه ای بین مدل های منطقه ای و میدانی

نویسنده:

چکیده:

برخى آتشسوزىهاى ٢٥سال گذشته در تونلهاى جادهاى و ريلى سبب وقوع تلفات جانى و مالى بسيارى در دنيا شده است بهنحوىكه موجب توجه هرچه بيشتر جامعه مهندسى به موضوع ارزيابى ايمنى سازه تونلها، در زمان آتشسوزى و پس آن شده است. به اين خاطر يك توصيف واقع بينانه از انتشار آتش و تصوير قابل اطمينان از ميدان حرارتى ايجادشده در اثر آن به منظور ارزيابى تأثير بار حرارتى به ديواره تونل و پارتيشن هاى آن ضرورى است. در اين مقاله به شبيه سازى رفتار حريق در تونل با استفاده از كد متنباز FDS پرداخته شده است. با فرض يك تونل جاده اى با سطح مقطع هندسى معمولى، سه نوع ورودى حرارتى محتمل يعنى احتراق يك خودروى سوارى، يك اتوبوس و يك وسيله نقليه سنگين (تريلى) می تواند به عنوان
بيان كننده بسيارى از سطوح آتش سوزى محتمل در نظر گرفته شود. در ابتدا سناريوى آتش سوزى با استفاده از يك كد ساده اما مفيد بر اساس يك مدل دو منطقه اى براى مدل سازى آتشسوزى هر اتاقك فرضى در تونل طراحى شد. در ادامه، كد پيچيده ترى بر اساس ديناميك سيالات محاسباتى براى شبيه سازى جريان Simu- Dynamics Fire( ناشى از آتشسوزى )FDSlatorدر تونل استفاده گرديد. سپس مقايسه اى بين نتايج عددى به دست آمده از اين دو روش با نتايج تجربى تونل هاى مشابه صورت پذيرفت. نتايج به دست آمده نشان می دهد با تقسيم صحيح تونل به تعداد مناسبى اتاقك فرضى نتايج بسيار نزديكى بين دو نوع محاسبه عددى به دست آمد. همچنين اعداد به دست آمده از نتايج محاسباتى و تجربى نيز تقريباً يكسان بودند.

:writers Name

:Abstract

Some fires in the last 25 years in road and rail tunnels have caused many loss of life and property in the world, so that the engineering community has paid more and more attention to the safety evaluation of the tunnel structure, during the fire and after. For this reason, a realistic description of fire propagation and a reliable picture of the thermal field created by it is necessary in order to evaluate the effect of thermal load on the tunnel wall and its partitions.
In this article, the simulation of fire behavior in the tunnel is discussed using the open source code FDS. Assuming a road tunnel with a normal geometric cross-section, three types of possible heat input, i.e. the combustion of a passenger car, a bus and a heavy vehicle (trolley) can be as
It can be considered as an indicator of many possible fire levels. At first, the fire scenario was designed using a simple but useful code based on a two-zone model to model the fire of each hypothetical chamber in the tunnel.
In the following, a more complex code based on computational fluid dynamics was used to simulate the flow of Simu-Dynamics Fire (FDS-lator) caused by fire in the tunnel. Then a comparison was made between the numerical results obtained from these two methods with the experimental results of similar tunnels. The obtained results show that by correctly dividing the tunnel into the appropriate number of hypothetical chambers, very close results were obtained between the two types of numerical calculations. Also, the numbers obtained from the calculation and experimental results were almost the same.
 

						

مراجع:

کلید واژه: