عنوان نشریه:نشریه شماره دو، توسعه ارتباطات با اصناف و تشکل‌ها (دانش‌بنیان)

گفتگو با مهندس علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران و مدیر مسئول نشریه پیام

تبریک سال 1402 دکتر مهران قنبری مطلق سردبیر نشریه پیام نظام مهندسی استان تهران

معرفی ساختمان جدید درحال ساخت نظام مهندسی استان تهران(ویژه‌‌نامه نشریه شماره دو، اسفند ماه 1401)

سخن مدیر مسئول

تجربه کشورهای موفق در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش‌بنیان در حیطه ساخت و ساز بر مبنای فعالیت‌های اصناف و تشکل‌های صنعت ساختمان مستلزم توجه و اهمیت گذتری بیشتری است. نظر به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری و نقش سازمان نظام مهندسی استان تهران در افزایش بهره‌وری از نیروهای کارآمد در ساخت و ساز مارا بر آن می‌دارد که با همکاری کمیسیون انجمن‌ها و تشکل‌ها از یک سو و سایر کمیسیون‌های مرتبط از جمله انرژی و نگهداری ساختمان در صدد کاهش هزینه‌های ساخت، افزایش سرعت عمل ساخت و مؤثر بر قیمت تمام شده ساختمان‌ها به سبک‌سازی ساخت و سازهای در گردش خود باشیم که قطعا ویژه مسکن خواهد شد. لذا با الگوبرداری از روش‌های طراحی و تولید و ساخت قطعات پیش ساخته و سبک در افزایش پایداری ساختمان‌های در حال احداث می‌توانیم پاسخگوی جامعه باشیم. با فرهنگسازی و افزایش توجه به جامعه مهندسی خود جهت استفاده نیروهای فکری و کارآمد، تمامی آن‌ها برای استفاده از تکنولوژی جدید، تولیدی شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند واسطه سازمان نظام مهندسی با سازندگان در کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری را در پیش داشته باشد.
ساخت و ساز متکی بر تولیدات شرکت‌های دانش بنیان عامل افزایش کمی و کیفی آن‌ها بوده و قطعا مارا بسوی توسعه پایدار ساختمان‌های جدیدالاحداث سوق می‌دهد. بنابر تعداد شرکت‌های دانش بنیان، همراه با سازمان نظام مهندسی استان تهران، لازم است آمادگی خودرا جهت همکاری با شرکت‌های بیشتری اعلام داشته و در راستای دستیابی به اهداف زیر گام برداریم:
۱-توسعه سیستم‌های هوشمندسازی در ساخت و ساز
۲-پایداری انرژی‌های زیست محیطی و بهره‌وری از آن‌ها
۳-استفاده از انرژی‌های نو در ساخت و ساز
۴-مدل‌یابی ساختمان‌ها در مواجهه با بلایای طبیعی
۵-مدلیابی ساخت وساز در بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری
۶-دانش‌بنیان بودن ساخت و ساز بر حسب ساختار بومی و معماری پایدار
۷-دانش‌بنیان بودن بر مبنای مدیریت ساخت و نگهداری ساختمان
۸-دانش‌بنیان بر مبنای کاهش بارهای مرده و زنده و افزایش پایداری در برابر نیروهای افق از جمله باد و زلزله
۹-طراحی شهرهای خالق بر حسب توسعه مهندسی دانش‌بنیان
۱۰-مدیریت شهری بر مبنای سیستم‌های دانش‌بنیان در بهره‌وری و حفظ ساختار شهر و شهرنشینی اقشار مختلف جامعه

سخن سردبیر

تجربه کشورهای موفق در حوزه‌ی توجه به دانش‌بنیان‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان پایه‌های توسعه اقتصادی و اشتغال یک جامعه در حال رشد برحسب معیارهای علمی و تکنولوژی روز دنیا است که با فعالیت در کارگروهای خصوصی مستقل، در اصناف و تشکل‌های متعددی عضو شده و به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی در کشورها نقش ایفا می‌کند. بنا به شعار سال 1401 با عنوان تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرینی از سوی مقام معظم رهبری، با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌‌ی صنعت ساختمان می‌توانیم کمبودهای این بخش را جبران و کیفیت را افزایش داده و به اهداف توسعه پایدار در حوزه‌ی ساختمان دست یابیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف صنعت ساختمان از یکسو و در حوزه‌های پژوهش محور اجتماعی و اقتصادی توسعه از سوی دیگر یکی از ارکان پایه و مهم در دستیابی به بازار کار و اشتغال نسل جوان تحصیلکرده و توانمند عضو نظام‌مهندسی کشور محسوب می‌گردند؛ که خوشبختانه با تشکیل کمیسیون، انجمن‌ها و تشکل‌ها در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران و افزایش ارتباط و همکاری فی‌مابین در حیطه طراحی و ساخت و اجرا و حتی نگهداری و بهره‌برداری در مبحث 22 ساختمان در طول یک سال گذشته همکاران کمیسیون‌های مختلف بالاخص تشکل‌ها و انجمن‌ها در مبحث 22 و مقوله انرژی در مبحث 19، توانسته‌ایم گامی مؤثر در افزایش ارتباط متقابل فی‌مابین داشته باشیم. بهرهمندی از فنآوری‌های جدید در صنعت ساختمان افزایش سرعت ساخت، افزایش عمر مفید و کاهش هزینه‌ها ما را بر آن می‌دارد تا میزان توجه در خصوص حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت ساختمان را بیشتر موردتوجه و حمایت قرار دهیم و از طرح‌های پژوهشی شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با سازمان نظام‌مهندسی استان تهران در راستای بهره بری و استفاده از تولید دانشبنیان حمایت نماییم. لذا در این شماره از نشریه بر آن شدیم با معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با حرفه‌های مختلف سازمان و معرفی فعالیت‌های در گردش کمیسیون انجمن‌ها و تشکل‌های ساختمانی در دوره نهم گام برداشته و نقش ایفا کنیم.
در عصر جدید می‌بایست به سرمایه‌ای ناملموس و معنوی اعضا سازمان نظاممهندسی به‌عنوان سرمایه‌های پیاده‌سازی نظام بر مبنای نگرش دانش‌بنیان توجه بیشتری داشته باشیم تا به استراتژی تولید و ساخت و بهره بری و نگهداری ساختمان‌های پایدار و گران‌بها دست یابیم. سازمان نظام‌مهندسی تهران با همکاری بیش از 100 شرکت دانش‌بنیان خود را بر آن می‌دارد تا بنگاه فناوری و رشد اقتصادی در محدوده ساخت وساز را مبنا قرار داده و اساس کار خود در توسعه دانش مهندسی ً با همکاری هیئت مدیره دوره نهم از یکسو و فعالیت چشمگیر ریاست محترم سال دوم قرار دهد که قطعا سازمان نظاممهندسی ساختمان استان تهران در کنار کمیسیون‌ها از سوی دیگر پاسخگو خواهیم بود.

فهرست محتوایی