عنوان نشریه:نشریه شماره سه، افزایش دانش مهندسی با تکیه بر آموزش کارآمد و حرفه‌ای

سخن مدیر مسئول

ضمن عرض تبریک آغاز سال جدید و قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان و آرزوی بهروزی
و تندرستی اعضای محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان به اطلاع میرساند بنا به استقبال گسترده سه
دههی گذشته از رشته‌های مهندسی در دانشگاهها بر خلاف سال‌های اخیر که متاسفانه روبه کاهش است،
بدون شک مارا بر آن داشته که به سرمایهگزاری در آموزش مهندسی ساختمان که اساس توسعه اقتصادی و
کارآفرینی در ساختمار اجتماعی است و برای ایجاد نیروهای متخصص وماهر در گرایش‌های 7گانه گام برداریم.
آموزش و حوزه تعلیم و تربیت تحت تاثیر نظریههای روانشناسی و یادگیری تحولات چشمگیری را تجربه کرده
است. بهطوری که توجه به فرآیندهای درونی یادگیری، بستر پرداختن به موضوعاتی چون مباحثه را فراهم
می‌کند. لذا شناسایی مولفههای مهارت مباحثه در قالب شاخص‌ها، اهداف و ابعاد و نحوه بهره‌گیری از آن‌ها در
آموزش مهندسی ساختمان ضروری است. با دارا بودن بیش از 120هزار عضو نظام مهندسی در گرایش‌های
مختلف از یکسو و همچنین تعریف تخصص‌های میان‌رشته‌ای یا بین رشته‌ای از سوی دیگر مقولاتی است که
باید مورد توجه آموزش نظام مهندسی قرار گیرد که در این راستا بر مبنای راهکارهای آموزشی جدید، بویژه
با ابزارهای پیشرفته رایانهای و هوشمند باید گام برداریم.
لذا علاوه بر جذابیت یادگیری و مزایای شناختی بالقوه آن باید زمینه‌های موثری بر توسعه یادگیری با
روشهای فراتر از ترکیب و تحلیل محتوی به صورت متوالی گام برداشت.
آموزش سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیش از دو دهه سابقه و ارتباط با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی
و همچنین دارا بودن بودن اساتید متخصص مجرب و حرفهای خود مفتخر است با رویکرد انتقال مهارتهای
حرفهای در سرفصلهای ارائه شده دفتر تحقیقاتی راه و شهرسازی در طول یکسال گذشته، برگزار کننده
دورههای ارتقاء و اختیاری نظام مهندسی استان همچنین اعضای نظام مهندسی سایر استانها کشور میباشد
و با ارزیابی کیفی فرآوردههای مراکز آموزش مهندسی توانسته است آموزش مهندسی را مدیریت پذیر و قابل
کنترل ساخته و به خواستهها و اهداف بر مبنای عیبیابی و جهتدهی کیفی روندهای تدریس تا حدی دست
یابد.
برگزاری دورههای رایگان نظام مهندسی جهت ارتقاء دانش حرفهای از سوی دیگر فعالیتهای در گسترش
این سازمان در سال گذشته بوده که همراه با آرشیو رایگان فیلمهای آموزشی دورههای غیر اجباری پاسخگو
بودهایم و در سال جاری نیز این برنامه توسط کمیسیون آموزش سازمان پیگیری خواهد شد تا تعامل با دیگر
عزیزان ما را به افزایش بهرهوری مفید و کارآمد مهندسی سوق میدهد.
مهارتها و دانش لازم برای بهبود در محیط کاری کارکنان سازمان به منزله پیشرفت در محیط کار از سوی
دیگر برنامههای اجرای آموزش در این سازمان است که توانستهایم در طول دو سال گذشته به برگزاری
دورههایی برای کارکنان محترم سازمان به منظور بهینهسازی کارکرد هر یک برگزار نماییم.
به منزله توسعه کارآفرینی اعضاء سازمان نظام مهندسی برنامهریزی برگزاری دورههای مرتبط با کسب و کار
از دیگر فعالیتهای آموزشی پیشبینی شده برای افزایش نیروهای متخصص و حرفهای در مهندسی ساختمان
است که امید است در سال جاری پاسخگو باشیم.
این سازمان با تسهیل برای اعضاء و پیشرفت بهمرور زمان با حفظ اطلاعات آموزش در گردش خود، در صدد
پشتیبانی مداوم آموزش اعضاء و کارکنان سازمان گام برداشته و برنامهریزی با پشتیبانی مداوم خود است که
امیدواریم با افزایش ارتباطات در سایت نظام مهندسی و کسب تجارب هر یک از اعضاء به تجزیه و تحلیل
اطلاعات شما عزیزان بهشکل آماری و طبقهبندی آن جهت طرح در کمیته آموزشی دست یافته و همواره در
رشد دانش مهندسی خود گام برداریم.
با آرزوی فردایی مملو از آموزش و پژوهش هر یک از اعضاء
علی کریمی آنچه

سخن سردبیر

سال نو بهترین فرصت برای گرامی داشت تمام چیزهای خوبی است که در زندگی داریم، سپاسگزار
داشتههایمان باشیم بهترینها را برای خود و دیگران باهنر طرح و ساخت به ارمغان آوریم.
امیدوارم سال جدید، سالی پر از خیروبرکت و خوشحالی و آرامش برای مردم سرزمینمان، من و شما باشد
که لایق بهترینها هستیم. یادمان باشد سال نو همیشه نویدبخش افکار نو، کردار نو و تصمیمهای نو برای
آینده است، آیندهای که همه امیدواریم بهتر از گذشته و حال باشد. اینک بهار با نگرش معماری سبز و پایدار
زیست محیط من وتوست، بیایید با وسعت امید خود، دوستدار تکرار طبیعت خود باشیم و احساس را با تکرار
بهار زندگی کرده و در کنار هم، باهم با افکار و ایده و فلسفه خود و با پیام دلکش نوروز پیروز، ندا سردهیم:
شهر سرشار است از لبخند، از گل، از امید
تا جهان باقی است این آیین جهان، افروز باد
در مسیر خویش آهنگ زمان، شروع سال جدید و نوروز باستانی بر تمامی شما عزیزان عضو سازمان
نظاممهندسی استان تهران خجسته و فرخنده باد
بنا به اهمیت آگاهی دانشآموختگان گرایشهای 7گانه مهندسی ساختمان نسبت به مقررات ملی ساختمان
و انواع ضوابط در طرح، نظارت و اجرا و حتی نگهداری و حفظ ساختمان، ما را بر آن میدارد که از جهات
مختلف موردتوجه قرار داده و پاسخگو باشیم. بهعنوانمثال بررسی شرایط حال حاضر آموزش مقررات
ملی در آموزشهای حرفهای دروس مقاطع کارشناسی مهندسی در دانشگاهها ازنقطهنظر میزان اهمیت و
ضرورت، میزان توجه به آموزش آن و موانع پیش روی و یا بررسی پیشنهادها و راهحلهای آموزش حرفهای
برای آینده آموزش مقررات ملی ساختمان ازنقطهنظر روشهای آموزش در هر مرحله پس از فارغالتحصیلی
و ورود به سازمان نظاممهندسی کشور و یا حتی ارزیابی فرآیند بازنگری برنامههای درسی و سرفصل دروس
مختلف با تأکید بر مباحث مرتبط با مقررات ملی ساختمان ازجمله مواردی است که باید مدنظر مسئولان
آموزش نظاممهندسی کشور و سازمان مسکن و شهرسازی کشور قرار گیرد.
بنا به مباحث 22گانه ازجمله موضوعات حائز اهمیت دیگر در آموزش مهندسی مقوله حقوق مهندسی و
تبیین جایگاه آن در بخش ساختمان است تا با حفظ حقوق شهروندی و حقوق مهندسی نسبت به حقوق
مهندسی و اصول فنی ساختمان و تعهد عملی کارفرمایان و مهندسین به اجرای صحیح ساختمانها با رعایت
مقررات ملی ساخت بهدوراز هرگونه دعاوی حقوق طرفین باشیم، که متأسفانه در سیستم آموزش یکطرفه
مهندسین، از آموزش در ارتقاء فرهنگ جامعه بر مبنای قانونمداری و پیروی از اصول و مقررات ملی در
ساختوساز و افزایش دانش حقوقی بسیار دور بودهایم که مستلزم بررسی و بحث گسترده است.
ازجمله نکات قابلذکر در آموزش مهندسی، نقش و جایگاه فناوری اطلاعات در بخش ساختمان جهت
بهرهمندی از اطلاعات و چگونگی بهکارگیری آن، هدف و دستیابی به تواناییهایی پیشینه اساسیترین
موضوع دنیای کنونی است، میزان موفقیت هر سازمان در جهان امروز میزان بهرهمندی از روشهای مختلف
راهبردی اجرایی است که آن نیز با چگونگی دسترسی به اطلاعات و به عبارتی چگونگی دانایی آن سازمان،
ارتباط مستقیم دارد که ما را به آموزش حرفهای فناوری اطلاعات هم در بعد مقررات ملی ساخت و هم
سیستم کارآمدی بیشتر کارکنان سازمان نظاممهندسی و یکپارچهسازی سیستم مدیریتی در بخش اداری و
بازرس و کنترل نقشه و سایر موارد در گردش کاری خود سوق میدهد.
با توجه به سابقه بیش از دو دههی خود در آموزش نظاممهندسی کشور از یکسو و سابقه نزدیک به سه دهه
آموزش دروس دانشگاهی، ازجمله نکات قابلذکر در این مقوله، برنامهریزی ارتباط دانشگاه با جامعه که از
اهداف توسعه ملی کشور است، ما را بر آن میدارد که آموزش حرفهای مهندسی در محیط آموزش عالی را
از تئوری یکنواخت بهویژه در بسیاری از دانشگاههای غیردولتی که با کمترین امکانات و تجهیزات آموزش
عملی و کمترین مدرسین حرفهای و مجرب روبهرو هستند، بتوانیم برنامه آموزش خود را به شکلهای
مختلف گردهمایی، گفتمان، نمایشگاه و سایر روشها به دادوستد تجارب مهندسی حرفهای خود را در ابعاد
طراحی، نظارت، اجرا و بهرهبرداری را در محیطهای دانشگاهی گسترش داده و دانشجویان را به نوآوری
و خلاقیت بیشتر سوق دهیم. که قطعاً در مشارکت و همکاری تنگاتنگ بین دانشگاه و نظاممهندسی ما را
به اجرای وظایف مهندسی خود با جنبههای مختلف پایداری از یکسو و جامعهشناسی و کارآفرینی از سوی
دیگر بهدوراز شرایط حاکم سوق میدهد تا به دنبال طرحهای ناپایداری هویت شهری نبوده و زمینهی
ّ خلق مفاهیم تازه با فناوری نوین و همچنین جایگاه علم و هنر مهندسی در شکلگیری فرمهای بدیع در
معماری امروز جهان را در پیش داشته باشیم که تمامی اینها نیازمند تحقیق و پژوهش گسترده در بعد
آموز حرفهای و کارآمد جامعه مهندسی است.
سازمان نظاممهندسی کشور به‌عنوان یک صنعت اقتصادی، اجتماعی و عمرانی این مرزوبوم با نزدیک به
یکمیلیون عضو قطعاً بر پایه آموزش و پژوهش است که قادر به رشد و توسعه از یکسو و پایداری و
بهرهوری برای تمامی اعضاء از سوی دیگر خواهد بود. لذا برمبنای نظامهای سهگانه آموزش، ارزیابی و
اطلاعات باید به ارائه راهکارهای کاربردی پرداخته و با تبیین قلمرو ارزشیابی آموزشی و اثرات آن بر ارتقاء
کیفیت آموزشهای فنی-مهندسی به افزایش استفاده از ابزار مکمل جمعآوری اطلاعات و تکیهبر برنامهریزی
استراتژیک نظامهای آموزشی با استفاده از تفکر کلگرا و پیوند بین نظامهای آموزشی با ارزیابی و اطلاعات
ضروری است که ارائه نظام جامع ارزیابی آموزشهای فنی مهندسی در مهندسی ساختمان از دیگر موارد
قابلذکر در حیطهی آموزش مهندسان 7گرایش است.
مهران قنبری مطلق

فهرست محتوایی