عنوان نشریه:نشریه شماره یک، برنامه و اهداف کمیسیون‌های دوره نهم در پیشبرد ساخت و ساز پایدار شهری

سخن مدیر مسئول

درحالی‌كه بيش از ربع قرن از تصويب قانون نظام مهندسى و كنترل ساختمان و تأسيس سازمان نظام مهندسى ساختمان مى‌گذرد، براى ارتقاى كارايى و كارآمدى سازمان نظام مهندسى، لحاظ ديدگاه‌هاى تخصصى و حرفه‌اى متخصصان و نخبگان و استفاده از تجارب و دانش خبرگان و كارشناسان صنعت ساختمان و جلب همفكرى، تعامل و تقويت روحيه همكارى وتشريك مساعى جمعى، رهيافتى آگاهانه و الزامى است.
با توجه به تحولات و پيشرفت‌هاى تكنولوژى‌هاى ساختمانى، توجه جدى به فرآيند صحيح تبديل ايده‌هاى نوآورانه به فنآورى‌هاى پژوهشى و طرح‌هاى عملياتى و محصولات تجارى مناسب، يكى از مهم‌ترين وظايف كميسيون‌هاى تخصصى سازمان نظام مهندسى ساختمان استان تهران است كه به عنوان يكى از رويكردهاى اصلى مورد تأكيد هيئت مديره سازمان در دوره نهم محسوب مى‌شود. كميسيون‌هاى تخصصى طرح و برنامه، مبحث، ٢٢مبحث، ٢آموزش و پژوهش، هدايت و ارزيابى كارشناسان ماده، ٢٧ انجمن‌ها و تشكل‌هاى مهندسى، انرژى و محيط زيست، صدور خدمات مهندسى و روابط بين الملل، سياست‌گذارى امور دفاتر نمايندگى، رفاه و تلفيق هركدام طى ٨ماه آغاز فعاليت دوره نهم هيئ تمديره، با اصلاح و بازنگرى سياست‌گذارى‌ها و فرايندهاى تصميم‌گيرى براى ايجاد بستر و زيرساخت‌هاى مناسب در راستاى رشد و اعتلاى حرفه مهندسى ساختمان و جلب مشاركت مشورتى اعضاء جهت توسعه و فعاليت‌هاى حرفه‌اى و مهندسى، تدوين سياست‌ها، برنامه‌ها، ضوابط و دستورالعمل‌ها توسعه كمى و كيفى دانش فنى و مهارت حرفه‌اى اعضا با ارتقاى دوره‌هاى آموزشى تخصصى و حرفه‌اى، فراهم سازى بستر رشد و توسعه براى دستيابى به يك ساختار هماهنگ در هر يك از كميسيون‌ها پيگيرى شده و مراتب امر از طريق هيئت رئيسه كميسيون‌ها به اعضاء اطلاع رسانى گردد.

اميد است كه با ارتقاى توانمندى و كارآمدى حرفه‌اى كميسيون‌هاى تخصصى و گروه‌هاى هفت‌گانه تخصصى سازمان نظام مهندسى ساختمان استان تهران جايگاه حقيقى و واقعى آن‌ها اعتلا يابد و زمينه مشاركت فراگير اعضاى فرهيخته در خلق و ايجاد راهكارهاى بهينه مهندسى و اعتلاى سازمان و ارتقاى توانمندى و افزايش انگيزه براى كيفى‌سازى خدمات بيش از پيش فراهم گردد.

سخن سردبیر

توسعه کارآمد در جامعه مھندسی با تکیه بر نماد اجتماعی آن با تعامل و ارتباط دوجانبه تحقيقاتى و پژوهشى در مسير رشد و اعتلاى دانش مهندسى اميد است بتوانيم در نشريه‌اى كه متعلق به اعضاى سازمان نظام مهندسى و مخاطبان آن‌هاست جهت بالا بردن سطح كمى و كيفى دانش مهندسى گام برداشته و با ايجاد پويايى و نشاط در مسير دستيابى به توسعه پايدار اجتماعى، اقتصادى و تكنولوژى ساخت پيش رويم.

مهندسى نه تنها در فرهنگ جامعه بلكه در روابط اجتماعى افراد تأثيرگذار است. همان‌طور كه براى فعاليت مهندسى ما راه بن‌بستى وجود ندارد، براى هر معضل و شرايط موجود برحسب نياز راه كارهايى ارائه خواهيم داد. يا راهى خواهيم يافت و يا حتى راهى خواهيم ساخت تا بتواند پاسخ گوى شرايط زمان و مكان خود باشد. ما بر اين عقيده‌ايم كه مهندسى ساختمان به عنوان يك نماد اجتماعى مى‌تواند نقش جامعه‌شناسانه در اجتماع داشته باشد. ارتقاى كيفيت آموزش مهندسى و تربيت مهندسان كارآمد به ارزش‌هاى اجتماعى مى تواند نه تنها به اعتلاى جامعه كمك كند بلكه نقش مهندسى در جامعه نو مدرن امروز ما بايد بسيار عميق‌تر از حتى جامعه سنتى و گذشته باشد. از نگاه جامعه‌شناسى اساس شخصيت اجتماعى سرزمين‌هاى كهن، نهفته در نگرش مردم‌وارى و خود آراستگى اجتماعى در محيط زيست است كه با برقرارى ارتباط متقابل فى‌مابين تمامى گرايش‌هاى مهندسى از يك سو و مردم جامعه به‌عنوان ذى‌نفعان و بهره‌برداران خدمات مهندسى از سوى ديگر مى‌توانيم با تكيه بر نوآورى و خلاقيت و ايده‌پردازى با عنوان نگرش‌هاى دانش‌بنيان خود به تغيير ساختار زيست محيطى شهرها و روستاها پرداخته و با نگرش توسعه پايدار گام برداريم كه در اين ميان عرضه كننده محصول دانش مهندسى، در كنار ثروت مردم جامعه، براى رشد و توسعه و آبادانى اين مرزوبوم باشيم.

امروز براى ما فرصتى است ثروت مالى جامعه را به سمت عقل‌گرايى با منطق و نگرش مهندسى كارآمد سوق داده و پاسخگوى توسعه ساختار زيست محيطى تمامى سرزمين پهناور خود باشيم. هيئت مديره سازمان نظام مهندسى ساختمان استان تهران كه اين جانب عضو كوچكى از آن مى‌باشم با اين نگرش، سال دوم فعاليت خود را در دوره نهم آغاز نموده است؛ و با تكيه بر كارآمد ساختن فعاليت‌هاى در گردش مديريتى خود، در زيرمجموعه‌هايى تحت عنوان كميسيون‌هاى مديريتى درصدد دستيابى به يك سيستم مديريتى يكپارچه و منسجم است كه قطعاً تصميم‌گيرى اعضاى هيئت مديره را در جلسات هفتگى سريع‌تر و بهتر نموده و با استفاده از زيرگروه‌هاى مختلف در هر كميسيون به ارزيابى خواسته‌هاى جامعه مهندسى مى‌پردازند و نهايتاً طرح و پيشنهاد فعاليت گروهى خود را در هيئت مديره به رأی‌گيرى گذاشته و به بهترين راه‌حل در مسير پاسخگويى به نياز جامعه مهندسى و توسعه كارآمد آن مى‌رسند. لذا در اين شماره از نشريه براى برقرارى ارتباط متقابل با اعضاى سازمان‌نظام‌مهندسى ساختمان، گذرى خواهيم داشت در معرفى برخى كميسيون‌ها تا راهى براى دستيابى به اهداف همگان در كنار هم باشد.

فهرست محتوایی